غذاهایی  با نمایه ی گلایسمی پایین در وعده ی صبحانه و کنترل قند خون

خوردن غذاهایی که نمایه ی گلایسمی پایینی دارند در وعده ی صبحانه می تواند از افزایش ناگهانی قند خون در صبح و وعده ی غذایی بعدی در روز جلوگیری کند.

بر اساس تحقیقات اخیر پرفسور shelkeو پرفسور Mattesاز دانشگاه purdueخوردن غذاهایی با نمایه ی گلایسمی پایین درصبحانه می تواند سبب احساس سیری شده و از تمایل افراد به خوردن بیش از حد درطول روز جلوگیری کند.

نمایه ی گلایسمی غذاها بر اساس میزان افزایش قندخون بعد از خوردن غذای مورد نظر تعیین می شود.غذاهایی که نمایه ی گلایسمی بالایی دارند بسرعت هضم می شوند و سبب ایجاد نوسانات زیاد در مقدار قند خون می گردند. غذاهایی که نمایه ی گلایسمی آنها پایین است سبب افزایش تدریجی قند خون و مقدار انسولین می شوند و به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت غذاهایی سالمتری هستند.

تحقیقات پرفسور Mattesبه خصوص بروی فواید خوردن بادام (یک غذای با نمایه ی گلایسمی پایین) همراه با وعده ی صبحانه متمرکز گردید. در این تحقیق که در ژورنال Nutrition and Metabolismبه چاپ رسید، شرکت کنندگان صبحانه ای می خوردند که تماماً از بادام تهیه شده بود آنها مدت بیشتری احساس سیری کرده و مقدار قند خونشان بعد از صبحانه و نهار در مقایسه با افرادی که از این نوع صبحانه استفاده نکرده بودند پایین تر است.

هنگامیکه یک غذای با نمایه ی گلایسمی پایین در رژیم غذایی افراد قرار می گیرد، فرد خود بخود در سایر ساعات روز مقدار کمتری غذا می خورد.

پرفسور Mattesمی گوید: در حالیکه مقدار کالری مورد نیاز فرد در یک رژیم غذایی باید در نظر گرفته شود، بادام  حاوی مقدار متوسطی انرژی است و هیچ تأثیری بروی افزایش وزن بدن ندارد.

پرفسور Mattesو shelkeبر اهمیت خوردن غذای سالم و مصرف یک صبحانه با نمایه ی گلایسمی پایین برای حفظ وزن و کنترل قند خون تاکید دارند.

منبع: www. Sciencedaily.com